Adresa:
 

Strada Harmanului Nr. 17E
Brasov 500222
ROMANA

Telefon:
  +40 268 332500, +40 268 332518
Fax:
 
+40 268 311048

Mail:
 

Tunele SA

N 12 C GHEORGHENI – BICAZ
TUNEL LACU ROSU

1. ISTORIC

  Pe DN 12 C Gheorgheni-Bicaz, dupä iesirea din localitatea Lacu Rosu in spre Bicaz, pe malul drept al râului Bicaz, in zona turistica a Cheilor Bicazului, a fost executat in anul 1918 tunelul Lacu Rosu, prin largirea unui gol de origine carstica existent in masiv, având o lungime de 68 m .

Traseul drumului in tunel este in aliniament pe 58 m , începând de la intrare si in curba cu raza de 20 m la iesire.

Tunelul a fost executat necaptusit si datorita configuratiei terenului si a traseului in zona capatului iesire, nu asigura vizibilitatea necesara circulatiei auto pe DN 12 C pe aceasta zona.

Sectiunea transversala a tunelului vechi are latimea de aproximativ 5.70 m la nivelul platformei de circulatie, o înaltime de 4.10 m in ax si permite înscrierea doar a unei singure benzi de circulatie auto.

Acest lucru a facut ca traficul rutier greu sa fie îngreunat din cauza gabaritului redus al tunelului, in special in zona boltii, autovehiculele mari fiind acrosate.

Roca in care a fost executat tunelul este plina de fisuri, crapaturi si fenomene carstice care permit infiltrarea apelor din masiv pâna în interiorul tunelului. Aceasta situatie poate conduce la accidente de circulatie prin prabusirea bucatilor de roca din tavanul tunelului si datorita formarii turturilor si blocurilor de gheata pe timpul iernii, care intra in gabaritul de circulatie.

In anul 1968 IPTANA-SA a întocmit un studiu tehnico-economic de refacere a tunelului la gabarit de circulatie auto, in vecinatatea tunelului existent, cu deplasarea axului drumului spre amonte cu circa 6 m .

Din studiul geotehnic elaborat de IPTANA-SA la 30.04.1970 rezulta ca în tunel exista o dislocare de roca puternica, de 0.80 m înaltime si 6.00 m latime, cu înclinare de circa 30 ° fata de orizontala, cu directia spre aval, iar spre mijlocul tunelului este un plan de separatie înclinat si spre Bicaz.

In baza adresei Directiei de Drumuri si Poduri Brasov, nr. 64/54 col. 1990, tinând cont de gabaritul redus al tunelului, de caracteristicile terenului si ale traseului, de prezenta in aval a vaii Bicazului cu versanti foarte abrupti si adânci, de mentinere a circulatiei auto pe DN 12 C si de tehnologia de refacere a tunelului la gabarit de circulatie, s-a propus sa se analizeze o varianta locala de traseu, îmbunatatita.

IPTANA-SA a analizat mai multe variante de traseu pe planul 1762/1968, fiind adoptata solutia cu deplasarea axului drumului spre amonte cu maximum 45 m , solutie care permite o serie de avantaje:

•  siguranta in executie;

•  nestânjenirea circulatiei auto;

•  evitarea închiderii circulatiei vehiculelor mari;

•  asigurarea vizibilitatii in curba prin evitarea curbelor cu raza < 50 m .

2. PROFIL GEOLOGIC

Între km 29+237 si km 29+410 drumul strabate, printr-un tunel, piciorul versantului având o digitatie muntoasa perpendiculara pe drum. Aceasta digitatie, ca si întreaga zona muntoasa din jur, este alcatuita din calcare alb-cenusii, dure.

Formatiunea in care s-a executat tunelul nou face parte din zona estica a nucleului cristalin mezozoic de calcare titonice, aparent masive, de culoare albicios-cenusie, ce se dezvolta pe o grosime de ordinul sutelor de metri si sunt puternic diaclazate pe directia N-V 70 ° S-E, cu cadere de 35 ° si fragmentate de miscarile tectonice vechi.

Din observatiile si constatarile facute in tunelul vechi s-a observat ca acesta a fost executat în calcare care sunt dispuse in pachete de grosimi diferite, de la 1.00 m la 5.00 m si mai mari, având directia N-V 70 ° S-E si cu o cadere de 35 ° spre valea Bicazului.

Versantul este împadurit cu conifere si muschi, care acopera majoritatea blocurilor de stânca.

Tunelul nou s-a executat în întregime în calcare care pot da probleme de stabilitate, iar zidurile de la capetele tunelului in grohotisul ce repauzeaza pe roca de baza.

Datorita instabilitatii grohotisului de la capetele tunelului, la executia zidului de la intrarea în tunel, s-a modificat linia initiala a terenului natural pe o înaltime de 10.00- 15.00 m , cu panta de aproximativ 1:1.

3. FACTORI IMPLICATI

IN REALIZAREA LUCRARII

  •  Investitor : Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale

•  Beneficiar : Directia Drumuri si Poduri Brasov

•  Proiectant : Institutul de Studii si Proiectari Cai Ferate – Colectiv Tunele

•  Consultanta : SC BETACOPS SRL Bucuresti

•  Antreprenor : SC Tunele SA Brasov

4. LUCRARI EXECUTATE

  Ca urmare a celor sus mentionate, pentru realizarea noului tunel Lacu Rosu, in varianta, in amonte de cel existent, au fost executate urmatoarele lucrari:

•  curatirea si amenajarea versantilor la intrarea si iesirea din tunel

 

•  zid de sprijin intrare executat din beton C 12/15 monolit, L=35 ml

•  portal intrare executat din beton armat clasa C12/15 monolit

•  captusala exterioara:

•  inele cu executie mixta beton armat turnat monolit, 12 ml intrare + 6 ml iesire;

•  inele executate cu metode miniere clasice – 12 ml;

•  inele executate cu Noua Metoda Austriaca (ancore, plasa si torcret) – 100 ml;

•  inele executate cu Metoda Belgiana beton armat C 12/15 monolit –19 ml;

•  radier de protectie executat din beton C 12/15 turnat monolit, armat la partea superioara

•  nise in tunel

•  portal iesire din beton monolit

•  zid de sprijin iesire – 90 ml

  •  hidroizolatie intermediara cu membrana din polietilena de înalta densitate tip CARBOFOL

  •  captuseala interioara din beton armat C 12/15, grosime 40 mm , pentru betonare utilizându-se cintre, cofraje si elemente de legatura tip PERI

•  amenajare traseu si sistem rutier inclusiv in zonele adiacente tunelului

•  marcare si semnalizare

Caracteristicile tehnice sunt prezentate in Anexa.

CONCLUZII

Prin terminarea noului tunel circulatia pe acest sector al DN 12 C se desfasoara in siguranta, fluent pe ambele sensuri si cu eliminarea restrictiei privind gabaritul.

Tunelul Lacu Rosu este una din cele mai reprezentative lucrari de arta de pe reteaua drumurilor nationale, perfect integrata in cadrul natural al Parcului National Cheile Bicazului-Hasmas.

Performantele tehnice ale acestei lucrari, o indreptatesc spre a fi propusa pentru obtinerea Trofeului Calitatii – ARACO 2005.

Intrebari Frecvente | Confidentialitate | Harta site | Alege Limba

Copyright 2005 Tunele S.A. Toate drepturile rezervate

În sedinta Camerei de Consiliu din data de 29.05.2012 în dosarul nr. 5741/62/2012 aflat pe rolul

Tribunalului Brasov, instanta de judecata a admis cererea formulata de catre S.C. Tunele S.A.

pentru deschiderea procedurii generale de insolventa